Puttövningar

Bra puttning ger ökat självförtroende, inte bara på greenen, utan även på de längre slagen. Detta då du vet att en miss inte gör så mycket då du kan reparera skadan när du väl kommer till greenen.

Många ser putträning som något överflödigt och tråkigt. Det är såklart mycket roligare att slå iväg långa drives på rangen. Det många inte tänker på är att ca 40% av slagen som utförs under en runda är just på och runt greenen. Därav bör man lägga just 40% av sin träning/uppvärmning på just puttinggreen om man har som mål att utvecklas som golfare.

Men väl på puttinggreen är det viktigt att man utför effektiv träning. Att stå och slå puttar från samma punkt till samma mål ger en bra puttstroke, men det vi egentligen vill åstadkomma är så kallade pressure-putts. En putt som sätter dig under press är en putt som försätter dig i en liknande situation som du kommer stå inför på banan.

Nedan följer två övningar som kan vara till hjälp för att du ska bli en bättre puttare. Med hjälp av övningarna försöker vi hitta en sinnesstämning som är så lik som den vi har ute på banan, där varje putt är viktig. Gör du dessa övningar varje gång du är uppe och tränar golf eller värmer upp kommer du sänka dina scorer tack vare bättre självförtroende på greenen.

 

Korta puttar

puttövning

Börja med att sätt ut peggar runt ett hål på puttinggreen. Variera avståndet mellan 1 meter upp till 1.5-2 meter. En av avstånden kan du markera med en greenlagare, så att du vet vilken pegg du startade övningen på.

Ta tre bollar och putta i från respektive avstånd. Var noga med att inför varje putt göra din rutin du har ute på banan. Alltså; läs linjen, gör dina provsvingar för att sedan slå putten. Gör detta inför varje boll du ska slå för att uppnå en sinnesstämning som är så lik den du har ute på banan som möjligt.

Missar du en av dina tre bollar börjar du om från den peggen du är på, för att försöka sätta tre bollar igen. Skulle du ännu en gång missa en av dina tre bollar börjar du om från din startpegg. Gör detta tills du har gått runt hela varvet.

Den här övningen går att variera på mängder av sätt. Till exempel kan du köra övningen med sex bollar istället för tre, alternativt slopa extrachansen för att göra pressen inför varje putt ännu större.

 

Långa puttar (Lagg-puttar)

puttövning2

Börja med att lägga ut tre klubbor runt hålet som bilden ovan visar. Var noga med att lägga klubborna som ska vara vid sidan av hålet i höjd med mitten av hålet. Detta för att korta puttar aldrig går i. Stega sedan upp 7-8 meter och sätt upp en pegg.

Slå därefter 10 puttar mot hålet. Övningen är klar när du satt 10 puttar i rad inom klubb-området, då inte kort om hålet.

Denna övningen är inte ute efter att sätta puttar i hålet, även om det såklart är positivt om de går i. Denna övningen är till för att du ska ha större möjlighet till att tvåputta på fler greener och lära dig en stabil och bra längdkänsla.

Det är återigen viktigt att du inför varje putt gör din rutin du har ute på banan. Alltså; läs linjen, gör dina provsvingar för att sedan slå putten. Gör detta inför varje boll du ska slå för att uppnå en sinnesstämning som är så lik den du har ute på banan som möjligt.

Proffs-nivå: Stega upp tio meter från hålet och försök sätta hundra bollar inom en meter.

Innesvingen
Golfbutik och Simulatorcenter

Flöjelbergsgatan 12
431 37 Mölndal
Tel. 031-706 75 60
Fax. 031-272 610

Bilgatan 3
442 40 Kungälv
Tel. 0303 - 214 995

Vår butik

På Innesvingen finns det bästa inom golfen samlat under ett och samma tak. Våra golfbutiker i Göteborg och Kungälv erbjuder allt från de bästa leverantörerna i branschen. Vi saluför golfklubbor, golfbagar, golfvagnar, kläder, golfskor och mycket mer!

Klarna-butik

Bli medlem i vår kundklubb!

Ditt namn

Din epost

Telefonnummer

Adress

Postnummer

Postadress

close